Forumindex En Bokcirkel På Nätet
www.bokcirkelonline.com

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Förnuft och känsla

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Februari
Föregående ämne :: Nästa ämne  

Betygsätt boken!
5
0%
 0%  [ 0 ]
4
50%
 50%  [ 1 ]
3
0%
 0%  [ 0 ]
2
50%
 50%  [ 1 ]
1
0%
 0%  [ 0 ]
Totalt antal röster : 2

Författare Meddelande
Carola

Registreringsdatum: 17 februari 2007

InläggPostat: sön jan 27, 2008 8:22 pm    Rubrik: Förnuft och känsla Svara med citat

Diskutera och kommentera Förnuft och känsla av Jane Austen här!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jossansten

Registreringsdatum: 18 januari 2008

InläggPostat: tis feb 26, 2008 7:27 pm    Rubrik: Myskänsla! Svara med citat

Gillar Austen, måste jag säga! Det är något speciellt och mysigt med det äldre språket. "Förnuft och känsla" är dock inte riktigt lika bra som "Stolthet och fördom", kanske pga att hjältinnan inte kan stå på sig lika bra. Det är inte många som kan slå Elisabeth Bennet. Boken får en fyra av mig. Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Shelly

Registreringsdatum: 24 juli 2008

InläggPostat: sön aug 03, 2008 3:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Lite sent men jag har just läst den så jag tänkte säga något om den…

Inte min typ av historia, jag tyckte att den var seg och långtråkig men det kanske inte är så märkligt då den är skriven i början av 1800-talet, klart att det är svårt att kunna relatera till det som händer. Vad spelar det för roll om man åker och kollar in någons hus, det är väl inte hela världen, knappast något att hetsa upp sig över.

Sättet Jane beskriver karaktärer får mig att undra hur jag skulle ha blivit beskriven, jag tvivlar att jag och min personlighet skulle uppskattas i 1800-talets England, bara det att man bär byxor måste vara nog för dem att sätta teet i halsen.

Fanny Dashwood tycker jag var bäst, det hade varit kul att läsa mer om henne, hur träffade hon John egentligen, är hon verkligen kär i honom eller var det ett smart drag? Hur kan Mrs Ferrars vara okay med att Fanny och John gifte sig om hon ogillar resten av familjen så mycket?

Kanske fanns svaren till allt detta i boken men jag kan ha missat detta eftersom jag hade svårt att hålla mig vaken då jag läste den.

Och om någon mot förmodan läser detta, vad var Margrets roll i historian? Hon kändes så väldigt onödig och bidrog aldrig till något vad jag kan minnas.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Februari Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet