Forumindex En Bokcirkel På Nätet
www.bokcirkelonline.com

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Berättelsen om Pi

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> September
Föregående ämne :: Nästa ämne  

Betygsätt boken!
5
0%
 0%  [ 0 ]
4
100%
 100%  [ 1 ]
3
0%
 0%  [ 0 ]
2
0%
 0%  [ 0 ]
1
0%
 0%  [ 0 ]
Totalt antal röster : 1

Författare Meddelande
Carola

Registreringsdatum: 17 februari 2007

InläggPostat: tis aug 26, 2008 2:52 pm    Rubrik: Berättelsen om Pi Svara med citat

Diskutera och kommentera Berättelsen om Pi av Yann Martel här!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Paula

Registreringsdatum: 14 september 2005

InläggPostat: lör sep 27, 2008 5:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Har ingen mer läst denna underbara bok??

Såhär har jag skrivit i min blogg:

"Vad ska jag säga om detta mästerverk!!! Jag läste den med skräckblandad förtjusning, efter vissa avsnitt tog jag paus en dag från läsandet, för att få lite distans...
Läsningen blir som en själslig berg- och dalbana, jag tror jag drömde mardrömmar en del nätter.
Boken är grym, inget för kräsmagade, men samtidigt fylld av humor och intelligens
Utdrag: "Jag är inte den som har fördomar mot något djur men det är ett uppenbart faktum att hyenan har utseendet emot sig. Den är hopplöst ful. Dess tjocka nacke och skulderblad som sticker upp och sedan sluttar ner mot bakdelen av kroppen ser ut som om de kommer från en kasserad prototyp till giraffen, och dess raggiga, stripiga päls ser ut som om den har snotts ihop av det som blev över vid världens skapelse. Färgen är den misslyckad blandning av mellanbrunt, svart, gult, grått och fläckarna har ingen som helst likhet med leopardens ståtliga rosetter. De ser mer ut som tecken på någon hudsjukdom, en elakartad form av skabb. Huvudet är brett och kraftigt med hög panna, som hos en björn, men med ett hårfäste som börjar tunnas ut och öron som ser löjligt muslika ut, stora och runda, om de nu inte har blivit avslitna i någon batalj. Den håller alltid munnen öppen och flåsar. Näsborrarna är för stora. Svansen är tovig och viftar inte. Den rör sig med lufsande gång. Om man sätter ihop alla delarna ser den ut som en hund, men en hund som ingen skulle vilja ha som sällskapsdjur."

"Med en enda blick kunde jag konstatera att havet är en storstad. Precis under mig, överallt, tvärtemot vad jag hade trott, fanns motorleder, gator och rondeller som sjöd av undervattenstrafik. Nere i vattnet som var fullt av miljontals ogenomskinliga och genomskinliga lysande plankton susade fiskar runt som lastbilar och bussar och bilar och cyklar och fotgängare och med all säkerhet tutade de på varandra och gapade och skrek. Det inträffade många kollisioner - alla med dödlig utgång är jag rädd - och en massa bilar förlorade herraväldet och kolliderade med något i sin väg och kom uppfarande ovanför vattenytan och plaskade ner igen i självlysande vattenkaskader."

Mer än så tänker jag inte avslöja förutom att slutet är totalt upprörande! Oväntat, otroligt och genialiskt.
Hoppas du känner för en riktig läsupplevelse nu, o har du redan läst boken, snälla, berätta för mig vad du tyckte!
Mitt betyg ************* osv. Laughing
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
alamunk

Registreringsdatum: 16 augusti 2008

InläggPostat: sön sep 28, 2008 10:33 am    Rubrik: Håller med Svara med citat

Det var ganska länge sedan jag läste den men jag kan fortfarande känna känslan... En fantastisk bok! Very Happy Jag har köpt den inbunden och den står som en liten skatt i bokhyllan men jag får inte läsa om den ännu. Jag vill spara lite till....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> September Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet